Daugavpils
16.vidusskola

Ģeometrisko figūru noslēpumainā pasaule gleznās

Izcils krievu mākslinieks Kazimirs Maļevičs lielu uzmanību savās gleznās veltīja ģeometrisko figūru tēlošanai. Baltkrievu/ franču mākslinieks Marks Šagāls teica: “Man glezna ir plāksne, kura pārklāta ar lietu tēliem, kas izvietoti noteiktā loģiskā secībā.”

Projektu nedēļas laikā 11.klases skolēnu grupa kopā ar vadītāju Regīnu Urbanoviču strādāja pie eTwinning projekta “Mysterious World of Geometric Shapes in Pictures”, kurā piedalās dažādu valstu skolēni, kam svarīga matemātiskās un loģiskās domāšanas attīstība, saistot matemātiku ar vizuālo mākslu, kā arī paplašinot un padziļinot zināšanas par tēmu “Figūru laukums”. Projektā gaitā mēs vēlamies radīt gleznas, kas veidotas no ģeometriskām figūrām, kuru izvietojumu nosaka autora iztēle.

Projekta mērķis un uzdevumi;

  • veicināt skolēnu interesi par matemātiku;
  • attīstīt matemātisko domāšanu un zināšanas;
  • nostiprināt un padziļināt zināšanas par tēmu “Četrstūra, trijstūra un riņķa laukums”;
  • pilnveidot angļu valodas zināšanas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanas prasmes, lai sazinātos ar vienaudžiem no citām valstīm, kas interesējas ar matemātiku un vizuālo mākslu;
  • veicināt izglītojamo interesi par mākslu, kā arī attīstīt radošās un komunikācijas prasmes un iemaņas.

Projekta sākumā ir dalībnieku reģistrācija un iepazīšanās. Darba gaitā skolēni veido dažādus uzdevumus un teksta uzdevumus, kuros jāaprēķina četrstūra, trijstūra vai riņķa laukums. Pēc tam šīs ģeometriskās figūras ar noteiktiem laukumiem tiek attēlotas gleznā brīvā secībā. Komandas, projekta dalībnieces, mainās ar uzdevumiem un risina tos. Katra komanda veido gleznu, kas atbilst savu uzdevumu nosacījumiem un atbildēm, kā arī atrisina partneru piedāvātos uzdevumus un  veido gleznu no figūrām  atbilstoši to uzdevumu nosacījumiem un atbildēm. Lai noteiktu figūras krāsu, nepieciešams sastādīt uzdevumus par ģeometrisko figūru dažādu elementu aprēķināšanu, zinot to laukumu. Atbildes uzdevumos ir naturālie skaitļi no1 līdz 7, atbilstoši varavīksnes krāsu skaitam (1 – sarkana, 2 – oranža, 3 – dzeltena, 4 – zaļa, 5 – gaiši zila, 6 – indigo jeb zilganvioleta, 7 – violeta). Katra komanda, pirms šos uzdevumus piedāvāt partneriem, norāda, kuras figūras krāsa tiks noteikta ar konkrētu risinājumu. Veidojot gleznu, pēc komandas vēlmes, ģeometriskajām figūrām var pievienot dažādu izmēru un krāsu detaļas vai priekšmetus.

Rezultātā izglītojamie uzzinās, kā tiek mācīta matemātika un vizuālā māksla citās valstīs, izveido Interaktīvo elektronisko grāmatu ar teorētisko materiālu, uzdevumiem un to risinājumiem, kas palīdzēs padziļināt zināšanas par tēmu “Četrstūra, trijstūra un riņķa laukums”, kā arī izveido gleznu galeriju un elektronisko grāmatu ar gleznām, kas radītas no ģeometriskām figūrām.

Sagatavoja Regīna Urbanoviča,
projekta vadītāja, direktora vietniece izglītības jomā