Daugavpils
16.vidusskola

Latvijas skolas somas

No šī gada 1. oktobra 16. vidusskola sāk darboties iniciatīva ,,Latvijas skolas soma’’. Lai to realizētu, ir izstrādāts pasākumu plāns (skat. pielikumā), kurā piedalās 1.-12. kl. skolēni. Jau oktobrī 4.a un 4.c kl. skolēni apmeklēs Raiņa māju Berķenelē. 4.b klase darbosies Māla mākslas centrā. 8. klasēm ir ieplānots Daugavpils cietokšņa un ekspozīcijas “Atmiņu lāde” apmeklējums.

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Izrādes “Čipolīno” apmeklējums

 

  Šī gada 5.martā 4.c klases skolēni iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja muzikālu izrādi “Čipolīno”. Tas bija aizraujošs ceļojums vienā elpas rāvienā, jo laiks paskrēja nemanot. Skolēni ar lielu labpatiku vēroja dejotāju plastiskās kustības, juta līdzi Čipolīno un viņa drauga Ķirbīša piedzīvojumiem un saprata, ka tikai draugi un draudzība var palīdzēt nelaimē iekļuvušam draugam. 

       Mēs esam ļoti pateicīgi iniciatīvai “Latvijas skolas soma”, jo tiek dota iespēja apmeklēt izzinošas vietas un iestādes, kuras paplašina skolēnu redzesloku un sniedz jaunas zināšanas.

       Sagatavoja Alīna Šumilo,4.c kl. audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Latvijas Nacionālās operas un baleta apmeklējums. Ciemos pie Karlsona

 

Baleta māksla – tā ir brīnummāksla, kurā cilvēku emocijas un iekšējā pasaule atklājas dejā un mūzikā. Ar prieku, sajūsmā par tikšanos ar sen pazīstamajiem, mīļajiem grāmatas varoņiem mūsu 5.b ,5.c un 6.a klases skolēni noskatījās baleta izrādi „Karlsons lido…”  Latvijas Nacionālajā operā un baletā.

Tagad, pirmo reizi Latvijā, Karlsona un viņa drauga Brālīša piedzīvojumi skatāmi arī baleta izrādē! Latvijas Nacionālā baleta iestudējums ļauj skatītājiem izdzīvot visas slavenās Brālīša un Karlsona dēkas – pastaigu pa jumtiem, zagļu ķeršanu, pūcīgās auklītes Bokas jaunkundzes izjokošanu un smalkmaizīšu čiepšanu. Dzīvespriecīgais, krāsainais uzvedums aizved skatītājus uz pasauli, kur fantāzija saplūst ar īstenību – skursteņslauķi uz pilsētas jumtiem metas jautrā dejā, TV dīvas izkāpj no ekrāna un sarīko krāšņu rēviju, un pat konfektes sāk griezties apburošā valsī… Taču būtībā balets ir par ilgām pēc īsta drauga – tātad stāsts par katru no mums…

Baleta māksla ir īpašā māksla, kuru nevar aprakstīt vārdos, tā ir jāredz, lai izjustu visu tās krāšņumu. Mēs sapratām, ka tā ir tieksme pie fiziskā un garīgā ideāla. Esam pateicīgi skolas administrācijai par jaukās ekskursijas organizēšanu iniciatīvas „Latvijas skolas soma„ ietvaros!

Sagatavoja Svetlana Zarjanova,5.b kl.audzinātāja,
 Alla Nipāne,6.a kl.audzinātāja.

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: izstādes „Izgaismot Latviju” apmeklējums

 

5.februārī iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros Daugavpils novada kultūras centrā „Vārpa” 11. klases skolēni apmeklēja Imanta Ziedoņa muzeja ceļojošo izstādi un filmas seansu “Izgaismot Latviju”, kas ir veltījums Latvijai un tās iedzīvotājiem, un stāsta par “1836 ceļa” izzināšanas gājieniem un cilvēkiem, kas šai idejai veltīja savu laiku un degsmi. Par to, kāda ir Latvija, kādu to ceļā ieraudzīja daudzie gājienu dalībnieki. Akcija „Izgaismo Latviju” bija lieliska iespēja labāk iepazīt Latviju, apvienot tās iedzīvotājus vienā mērķī – aplidot un apceļot Latviju. Tajā varēja ne tikai apmeklēt kultūrvēsturiskas vietas, bet arī atrast jaunus draugus, kopīgas intereses un uzlabot savu latviešu valodu.

Gan izstāde, gan filma atstāja uz mums ļoti lielu iespaidu. Mēs domājām, ka šī filma ir unikāls mantojums nākamajām paaudzēm, jo tajā stāstīts, kādi esam mēs paši – Latvijas iedzīvotāji. „1836” nav tikai simboliska nozīme, tam arī ir mērķis apvienot mūsu tautu. Gan izstāde, gan filma lika mums aizdomāties par mūsu vietu Latvijā, par mūsu devumu tai un mīlestību pret dzimteni. Mēs ik tā no jauna atklājām tēvzemes dabas, kultūrvēsturisko un garīgo bagātību. Aplidosim un apceļosim Latviju kopā!

Sagatavoja Laura Matuseviča, 11.klases skolniece

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā:  Zinātkāres centra ZINOO apmeklējums

 

5.februārī 6.c klases skolēni apmeklēja Daugavpils „Zinoo centru”. Mēs daudz ko uzzinājām par fizikas un ķīmijas likumiem. Mums ļoti patika nodarbības radošā darbnīcā „Arhitektūra”. Darbnīcas vadītāja pastāstīja par tiltu veidiem, par to, kā pareizi konstruēt tiltus. Mēs strādājam grupās un veidojam savus tiltus. Pēc tam notika tiltu izmēģinājums  un uzvarētāju noteikšana. Izturīgāko tiltu konstruēja grupa, kuras sastāvā bija Alise Harune, Marija Ņikolajeva, Alīna Fjodorova, Anastasija Sutāne.

Leonarda Krukovska, 6.c kl. audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā:  Jāņa Jaunsudrabiņa muzeja “Riekstiņi” apmeklējums

 

Šī gada 4.februārī iniciatīvas “Latvijas Skolas soma” ietvaros 5.c, 8. un 10. klašu skolēniem, kuri aktīvi piedalās nacionālajos un starptautiskajos e-Twinning projektos, bija lieliska iespēja apmeklēt Neretas rakstnieka, dzejnieka un mākslinieka Jāņa Jaunsudrabiņa muzeju “Riekstiņi”. Braucienā piedalījās arī  skolotāji Svetlana Rudjko, Karīna Gomola un Sergejs Kiseļovs.

Bērni uzzināja, ka atmiņu tēlojuma „Baltā grāmata” un dzejas kolekcijas autors dzīvoja ilgu un interesantu dzīvi. Pirmā pasaules kara laikā devās bēgļu gaitās uz Ziemeļkaukāzu, uzturējās Azerbaidžānas galvaspilsētā Baku. Otrā pasaules kara laikā viņš bija spiests doties uz Vāciju, kur arī nomira 85 gadu vecumā. 1977. gadā tika pārbedīts Neretas kapos.

Viensēta „Riekstiņi”, kurā rakstnieks, dzejnieks un mākslinieks dzīvoja 7 gadus un iedvesmojās no apkārtnes  ainavām, atrodas tālu no apdzīvotajām vietām.  Vērojot bezgalīgus plašumus un baltu sniegu, kas aptver visu apkārt, skolēni secināja, ka iedvesmots no apkārtnes J.Jaunsudrabiņš deva atmiņu tēlojumam šādu nosaukumu – “Baltā grāmata”.

Gide Ilze interesanti pastāstīja par to, kā vecos laikos audzēja rudzus un pēc tam cepa maizi. Viņa parādīja visus seno latviešu darbaspēka instrumentus, parādīja J.Jaunsudrabiņa gleznu reprodukcijas  un dāvināja katram nelielu dzejoļu grāmatu.

Skolēni bija apmierināti ar braucienu. Iegūtās zināšanas viņi varēs izmantot gan literatūras, gan vizuālās mākslas , mājturības un tehnoloģiju stundās.

Sagatavoja Karīna Gomola, 5.c klases audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā:  māla centra apmeklējums

 

Šī gada 17. janvārī 1.a klases izglītojamie kopā ar klases audzinātāju Diānu Balalaikinu un karjeras atbalsta speciālisti Anželiku Anufrijevu pateicoties iniciatīvai “Latvijas skolas soma” devās uz Daugavpils Mākslas un māla centru, kur skolēniem tika nodrošināta iespēja redzēt izstādi, iepazīties ar keramiķa profesiju, vērot paraugdemonstrējumu un izveidot pašiem savu radošo darbu no māla.

Pasākuma apmeklējums skolēnos raisīja ne tikai izbrīnu, bet arī ļoti lielu interesi. Šāda veida aktivitātes man kā pedagogam ļauj parādīt izglītojamiem plašas iespējas, ko nespētu izdarīt vienkārši atrodoties klasē.

Sagatavoja Diāna Balalaikina, 1.a kl.audzinātāja

 

 

Iniciatīvas ,,Latvijas Skolas soma” ietvaros 2. b klase apmeklēja divus objektus 

 

18.oktobrī mēs apmeklējām Daugavpils ,,ZINOO centru”, kurā pastrādājām kā arhitekti, būvējām ēkas, kuras var izturēt spēcīgas zemestrīces. Ļoti pārdzīvojām, kad mūsu ēkas pārbaudīja uz izturību. Vēl mums bija aizraujoši paspēlēt, pafantazēt un parāpot pa sienām kā alpīnistiem.

19.decembrī apmeklējām Daugavpils teātri, kurā skatījāmies brīnumainu izrādi ,,Čipolino”. Neviens aktieris neko nerunāja, bet ar kustību, mūziku, žestiem talantīgi inscenēja. Bija tik interesanti, ka visi ļoti klusi un uzmanīgi sekoja sižetam.

Paldies iniciatīvai ,,Latvijas Skolas soma” par sadarbību un iespēju saskarties ar mākslu. Tas bija ļoti izzinoši. Skolēni un skolotāji ir gandarīti.

Sagatavoja Valentīna Jegorova,2.b kl. audzinātāja

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā:  Zinātkāres centra ZINOO apmeklējums

 

Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros 3.b klases skolēni apmeklēja Zinātkāres centru  ZINOO. Mūsdienās, ceļot jaunas ēkas, speciālisti rūpīgi analizē to konstrukcijas, lai tās spētu izturēt dažādus laika apstākļus, ugunsgrēkus un pat dabas katastrofas. Nodarbības laikā skolēni būvēja  augstceltnes pēc dažādiem parametriem un,  simulējot zemestrīces sākšanos, pārbaudīja to izturību. Skolēniem piemīt unikāls un neatkārtojams potenciāls, kurš ir jāpalīdz atklāt, rosinot skolēna  dabisko zinātkāri par sevi, apkārtējo pasauli un tehnoloģijām. Draudzīgā un nepiespiestā veidā cenšas atraisīt lielos un mazos cilvēkos zinātkāri par pasauli, tehnoloģijām un sevi tehnoloģiju pasaulē.

 Sagatavoja V.Vasiļonoka, 3.b kl.audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Daugavpils Skrošu rūpnīcas apmeklējums

 

Šajā mācību gadā mēs , 6. a klases skolēni,  apmeklējām Daugavpils Skrošu rūpnīcu iniciatīvas  “Skolas soma” ietvaros. Viss ,kas ir saistīts ar mūsu pilsētas vēsturi, tās uzņēmumiem  un vienkārši  interesantākām vietām, mums liekas īpaši interesants. Mēs uzzinājām, ka  Skrošu rūpnīcā ražo ieročus un munīciju, kuru pazīst ne tikai Latvijā ,bet arī citās valstīs. Rūpnīcas muzejā mums parādīja dažādus interesantus eksponātus, bet šautuvē katrs no mums pamēģināja šaut  pa mērķiem. Daudziem  no mums paveicās trāpīt tieši mērķī.

Sagatavoja 6.a klases skolēni

 

 

Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeja apmeklējums apmeklējums

 

Iniciatīvas “Latvijas Skolas soma” ietvaros 6.b klases skolēni apmeklēja Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeju, kur tika iepazīstināti ar dažādām izzudušām profesijām, kuru pārstāvji kādreiz dzīvojuši mūsu pilsētā un ar profesijām, kuras laika gaitā transformējušās. Skolēni varēja uzzināt daudz interesantu faktu par mūsu pilsētas vēsturi, tās kultūras dzīvi un ekonomisko stāvokli dažādos laika posmos. Nodarbību  laikā tika demonstrēti muzeja krājuma priekšmeti, kurus izmantojuši dažādu profesiju pārstāvji.  Darba priekšmeti – svari, mucas, ormaņu rati, komutators, rakstāmmašīna, vecās fotogrāfijas – lietas, kas mūsdienās nav aktīvā lietojumā.  Nodarbība  muzejā ir viena no mācību metodēm, kas palīdz pilnveidot skolēnu prasmes un paplašināt redzesloku. Esam pateicīgi iniciatīvai ,,Skolas soma” par iespēju iepazīt daudz interesanta.

Sagatavoja Oksana Gedzjuna, 6.b kl.audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Latgales zoodārza apmeklējums

 

Iniciatīvas ietvaros “Latvijas skolas soma” 4.c klases skolēni apmeklēja Latgales zoodārzu, kur ar lielu interesi klausījās stāstījumā par eksotiskiem dzīvniekiem, to dzīvi un brīvā laika pavadīšanu. Uzzināja, kā dzīvnieki veic savu un savas ģimenes higiēnu un rotaļnodarbības, kāda ir šo  dzīvnieku nozīme eko sistēmas veidošanā. Tas bija izzinoši un pamācoši katram skolēnam (dzīvesziņa).

Sagatavoja Alīna Šumilo, 4.c kl. audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Daugavpils teātra apmeklējums

 

05.12.2018. 12. un 11. klases izglītojamie apmeklēja Daugavpils teātra izrādi “Džeina Eira”. Ievērojamās angļu rakstnieces Šarlotes Brontē romānu par mūziklu bija pārveidojis Kims Breitburgs. Pie libreta un āriju teksta strādājis Karens Kavalerjans. Teātra izrādes režisors- Olegs Šapošņikovs.

    Jau ienākot zālē sapratām, ka brīvu vietu nebūs. Katra “Džeinas Eiras”  izrāde ir notikums mūsu teātra dzīvē, tādēļ arī biļetes tiek izpirktas vismaz 3 mēnešus uz priekšu.

     Skatoties izrādi, centāmies neko neizlaist, jo patika viss: gan dekorācijas, gan aktieru spēle, tērpi, kā arī mūzika un dejas, kas tik ļoti papildināja tēlu atklāsmi.

 Sagatavoja 12. un 11.kl. izglītojamie

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: zinātkāres centra ZINOO apmeklējums

 

19.decembrī 8.b klases  skolēniem  tika dota iespēja interesantā veidā iepazīties ar inženierzinātnes nozari  Zinātkāres centrā  ZINOO.

     Darbojoties praktiski, skolēni iepazinās ar tiltu būvēšanas niansēm, pētīja tilta konstrukciju pamatus un sacentās ar skolasbiedriem izturīgākā tilta būvniecībā. Pēc būvniecības pabeigšanas, izmantojot speciālu slogošanas iekārtu, tika pārbaudīta tiltu slodzes izturība. Ne visi skolēnu būvētie tilti pārbaudi izturēja.

    Skolēni sapratuši, ka makaronu tiltu būvēšana ir ne tikai spēlēšanās ar makaroniem, patiesībā tas ir sarežģīts inženiertehnisks uzdevums, kurā jāstrādā radoši.

     Paldies projektam ,,Latvijas skolas soma” par iespēju paplašināt savu redzesloku un attīstīt savas radošās spējas!

Sagatavoja  T. Soldatjonoka, kl. audzinātāja

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Latgales zoodārza apmeklējums

 

Šī gada 22. novembrī 1.a klases izglītojamie, pateicoties iniciatīvai “Latvijas skolas soma”, devās uz Latgales zoodārzu, kur skolēniem tika nodrošināta iespēja aplūkot dažādus zoodārzā mītošos dzīvniekus un uzzināt jaunu, interesantu informāciju par tiem.

     Šādas aktivitātes paver brīnišķīgu iespēju sasaistīt mācību procesu ar reālo dzīvi, jo izglītojamie ne tikai iegūst teorētiskas zināšanas par dzīvniekiem, bet spēj tos aplūkot dzīvē.

     Ļoti priecē tas, ka izglītojamie, kas viesojās pirmo reizi un arī tie, kas uz Latgales zoodārzu devās atkārtoti,  ar interesi atzina, ka tas tik un tā ir vērtīgi, aizraujoši un izglītojoši.

Sagatavoja Diāna Balalaikina, 1.a kl.audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: radošā darbnīca “ZINOO Daugavpils”

 

15.novembrī 2.c klases skolēni, pateicoties iniciatīvai ,,Latvijas skolas soma,” apmeklēja ,,ZINOO Daugavpils”. Centrā mums novadīja ekskursiju un radošo darbnīcu. “Daugavpils ZINOO“ piedāvā iespēju iepazīties ar zinātniskiem atklājumiem, dažādiem fiziskiem procesiem, sniedz priekšstatu par fizikas un ķīmijas mācību priekšmetiem. Šeit tiek organizētas nodarbības, radošās darbnīcas un arī vasarābērniem ir iespēja pavadīt laiku attīstošajā centrā. Skolēni bija ļoti priecīgi un pateicīgi par sniegto iespēju.

Sagatavoja Jeļena Osipova, 2.c kl.audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: baleta “Riekstkodis” apmeklējums

 

Ziemas svētku svinības jau nav aiz kalniem!!! Daugavpils 16. vidusskolas koris sāk gavilēt jau tagad!  16. decembrī projekta “Skolas soma” ietvaros un sabiedrībā ar skolas vadību tika rīkots mūsu talantīgā un jautrā kora brauciens uz sniegaini pasakaino Rīgu. Pateicībā par piedalīšanos daudzos dažādos pasākumos skolas un pilsētas mērogā mācību pusgada laikā koristi kopā ar mūzikas skolotāju un kora vadītāju Liliju Grakovu apmeklēja baletu “Riekstkodis” Latvijas Nacionālajā operā, kur izbaudīja neatkārtojamu Ziemassvētku garu, kas tai brīdī bija iemitinājies ikkatra korista ikkatrā elpas vilcienā.

Novēlam jums nepalaist garām un izbaudīt brīnumaini pasakainus ziemas mirkļus!

Sagatavoja   Lilija Grakova, mūzikas skolotāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeja apmeklējums

 

Katrā novadā ir vieta, kur var iepazīties ar tā vēsturi, uzzināt par ievērojamām vietām, paradumiem un agrāko dzīvi, redzēt interesantas un apbrīnojamas lietas, uzzināt par izciliem cilvēkiem, iepazīt Latvijas dabu. Š.g. 26.novembrī mēs, 3.c klases skolēni kopā ar klases audzinātāju Ilonu Šestaku apmeklējām Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeju. Mums bija iespēja uzzināt par Dinaburgas pili un cilvēku dzīvi senatnē. Varējām paklausīties seno muzikālo lādīti. Uzzinājām, kādu transportu izmantoja mūsu pilsētā. Informācija, kas tika iegūta muzeja apmeklējuma laikā, tiks izmantota mācību procesā dabaszinību, sociālo zinību, vizuālas mākslas stundās.

Sagatavoja Ilona Šestaka, 3.c kl.audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Daugavpils cietokšņa apmeklējums

 

Viens no projekta „Latvijas skolas soma” ir iespēja klātienē izzināt un iepazīt Latviju, tāpēc 8.a klases skolēni 29.11.18. devās tematiskajā ekskursijā pa Cietoksni, ar mērķi izpētīt savas dzimtās pilsētas nozīmīgākos objektus.

Ekskursija sākās Daugavpils Cietokšņa informācijas centrā, kurš pēc gida stāstītā, esot bijis ūdenstornis. No trim akām pie Daugavas ar tvaika mašīnas palīdzību tika piepildīts rezervuārs, kurā ietilpa 3000 spaiņu.

Informācijas centrā uzzinājām par Cietokšņa vēsturi. Šeit varēja apskatīt arī nelielas ekspozīcijas ar vēsturiskiem materiāliem , fotogrāfijas, maketus.

Daugavpils Cietoksnī izvietojās četri vārti, kas nosaukti imperatora vārdā . Vieni no tiem ir Nikolaja vārti, caur kuriem iebrauca ceļotāji no Eiropas.

Cietokšņa teritorijā atradās dažādas noliktavas. Vienā no tām glabājās šaujampulveris, kurš atradās speciālās mucās. Telpa bija ierīkotā tā, lai pasargātu pulveri no uguns un mitruma.

 Noliktavu telpas par dzīvesvietu ir iemīļojuši sikspārņi.

Cietoksnī atrodas arī mūsdienu vides objekts – „Cietokšņa spoks”. Baltais zirgs simbolizē spēku un lepnumu, jo būvējot Cietoksni zirgi veica vissmagākos darbus.

Ekskursijas noslēgumā bija iespēja nofotografēties pie šī mākslas objekta.

Sagatavoja Inese Fellaha, 8.a kl.audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma”16.vidusskolā: baleta “Riekstkodis” apmeklējums

 

1.decembrī  9.a klases skolēniem,  pateicoties iniciatīvai ,,Latvijas skolas soma”,  bija iespēja noskatīties Pētera Čaikovska  baletu “Riekstkodis” Latvijas Nacionālajā operā.

Pirms brauciena skolēni iepazinās ar Latvijas Nacionālās operas un baleta teātra vēsturi. Operas tradīciju pirmsākumi Latvijā meklējami 18. gadsimtā, kad Kurzemes hercogistē notiek pirmās muzikālās izrādes un Rīgā parādās pirmās ceļojošās operas trupas. 1782.g. tiek atklāta Pilsētas vācu teātra ēka, kur notiek gan dramatiskā teātra, gan operas un baleta izrādes. 2001.g. tiek pabeigts mūsdienīgs piebūvju komplekss, kas piedāvā jaunas telpas tehniskajam un radošajam personālam, kā arī Jauno zāli ar 300 skatītāju vietām plaša profila mākslas projektu realizēšanai.

“Riekstkoža” libreta pamatā ir vācu romantisma laikmeta rakstnieka Ernesta Teodora Amadeja Hofmaņa pasaka “Riekstkodis un peļu ķēniņš”. “Riekstkodis” – Čaikovska pēdējais balets. Ar šo savu darbu Čaikovskis nebija apmierināts, taču tas visā pasaulē ir guvis ļoti lielu ievērību un atzinību.

Baleta darbība notiek Rīgā – te jūtama pilsētas senlaicīgo ielu gaisotne. Ziemassvētku vakarā Marija saņem dāvanā lelli – Riekstkodi. Rotaļlietas zem eglītes atdzīvojas, un sākas brīnumaini piedzīvojumi – istabā iebrūk peļu armija, Riekstkodis pārvēršas par princi un aizved Mariju  uz pasaku zemi. Orķestra  diriģents ir Mārtiņš Ozoliņš, Latvijas Nacionālās operas un baleta  galvenais diriģents.

Brīnišķīgā  P.Čaikovska mūzika, Ziemassvētku noskaņas dvēselē un uz skatuves, baleta trupas meistarība – tas viss nevarēja atstāt  vienaldzīgu nevienu. Pēc izrādes skolēni  aktīvi apsprieda baletdejotāju spēles un dejas mākslu, kā arī tērpus un dekorācijas, daloties iespaidos. Iegūtās zināšanas noderēs arī mācību procesā: literatūras, mūzikas un vēstures stundās. Paldies   iniciatīvai “Latvijas skolas soma” par iespēju apmeklēt  Latvijas Nacionālo operu un baletu.     Iniciatīva „Latvijas skolas soma” ir lieliska dāvana skolēniem valsts simtgadē.

Sagatavoja Žanna Ugarenko, 9.a kl.audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Latvijas Nacionālās operas un baleta apmeklējums

 

Š.g. 1. novembrī iniciatīvas „Latvijas Skolas soma” ietvaros 10. un 11. kl. skolēni devās neaizmirstamā piedzīvojumā uz Latvijas Nacionālo operu un baletu. Apmeklējuma laikā skolēniem bija iespēja ne tikai baudīt baleta mākslu, bet arī tuvāk iepazīt Vecrīgas arhitektūras pieminekli. 

Latvijas Nacionālās operas un baleta ēka ir unikāls 19. gadsimta arhitektūras piemineklis ar neatkārtojamo un krāšņu interjeru. Greznais nams 1863. gadā celts kā Rīgas pilsētas teātris, taču 1919. gadā ēka nonāca Latviešu operas trupas rīcībā, un gada nogalē teātris ieguva Latvijas Nacionālās operas nosaukumu. 1922. gadā operas trupai pievienojās arī pirmais profesionālais baleta ansamblis Latvijā. Vēl joprojām Latvijas Nacionālās operas baleta trupa ir vienīgā profesionālā Latvijā. Tās repertuāru veido klasiskās baleta pērles, mūsdienu horeogrāfu klasiskās dejas izrādes, izrādes bērniem, latviešu oriģinālbaleti un dejas izrādes.

Mūsu skolēniem bija iespēja noskatīties unikālu, dramatiski spēcīgu un emocionāli saviļņojošu baleta izrādi „Romeo un Džuljeta” (S.Prokofjeva balets, kas tapis pēc V.Šekspīra traģēdijas motīviem). Skolēni baudīja horeogrāfes Valentīnas Turku iestudējumu, kas piedāvā pārdroša, jutekliska un brutāla laikmeta vīziju, kur dzīvības un nāves jautājumi bieži tiek risināti iracionālā veidā un kaislību atmosfērā. Iestudējuma vizuālajā noformējumā izmantotie renesanses glezniecības un arhitektūras elementi pastiprina arī mūsdienu cilvēkam tik būtiskās ilgas pēc mūžīgās mīlestības.

Skolēni ar sajūsmu skatījās baletu, dažiem no viņiem tas bija pirmais piedzīvojums baleta pasaulē. Pēc izrādes viņi aktīvi apsprieda iestudējumu, daloties iespaidos un novērtējot baletdejotāju spēles un dejas mākslu, kā arī tērpus un dekorācijas.

Skolēniem šis apmeklējums ir lieliska dāvana, kas dod iespēju paplašināt redzesloku, gūt pozitīvas emocijas, izjust mākslas pasauli un iekļauties tajā. Iegūtās zināšanas un pieredze noderēs arī mācību procesā, īpaši literatūras, mūzikas un vēstures stundās.

 

Sagatavoja Anželika Anufrijeva,11.kl.audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Radošā darbnīca Māla mākslas centrā

 

Š.g. 1.novembrī  5.a un 5.c kl.  skolēni kopā ar savām klases audzinātājām  Alīnu Boleiko un Karīnu Gomola apmeklēja Daugavpils Māla mākslas centru, kur mums vadīja ekskursiju pa Māla mākslas centra ēku, parādīja izstādes un ļāva patstāvīgi sadarboties, izmantojot mālu. Skolēni veica jaukus darbiņus!Tā bija lieliska iespēja apskatīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes. Mūs iepazīstināja ar podnieka darbu un parādīja karjeras iespējas šajā profesijā. Paldies   iniciatīvai “Latvijas skolas soma”  par iespēju apmeklēt Māla mākslas centru Latvijas 100. gadadienā.

Sagatavoja  Karīna Gomola, 5.c klases audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma”16.vidusskolā: Radošā darbnīca “Mēs kopā rakstām nākotni”

 

Pateicoties projektam ,,Latvijas skolas soma”, 5.b klases skolēniem bija iespēja apmeklēt starptautisko Marka Rorko simpoziju 2018 ,,Mēs kopā gleznojam savu nākotni’’ un piedalīties radošajās darbnīcās.

Košas krāsas, ekspresija, noslēpumaini tēli lika skolēniem uz brīdi pamirt gleznu priekšā. Pēc tam, mākslas darbu iedvesmoti, apmeklēja meistarklases, kur katrs dalībnieks varēja iepazīties ar jaunu zīmēšanas tehniku – monotipiju. Tā skolēni varēja izteikt savu noskaņojumu un parādīt savu individualitāti. Tā ir vienkārša un apbrīnojama tehnika – zīmējums rodas uz vienas virsmas, pēc tam  tiek nokopēts uz otras. Rezultātā iegūtais nospiedums vienmēr ir unikāls, jo radīt divus vienādus darbus nav iespējams. Ar sajūsmu un apbrīnu visi vēroja, kā no nelīdzenumiem, līnijām un izciļņiem veidojas kaut kas negaidīts.

Turpmāk iegūtās zināšanas un prasmes skolēni varēs pielietot vizuālās mākslas, literatūras, sociālo zinību stundās.

Paldies projektam ,,Latvijas skolas soma” par iespēju pieskarties apbrīnojamajai mākslas pasaulei un attīstīt savas radošās spējas!
  

Sagatavoja Svetlana Zarjanova, 5.b kl. audzinātāja

 

 

Latgales zoodārza apmeklējums

 

12. un 31. oktobrī 1.b un 1.c klašu skolēni  “Latvijas skolas soma” iniciatīvas ietvaros apmeklēja Latgales zoodārzu. Apmeklējuma mērķi bija: iepazīties ar vietējiem un eksotiskajiem dzīvniekiem un uzzināt par dzīvnieku uzturēšanu un barošanu zoodārzā.

Skolēni bija ļoti priecīgi, ka varēja apskatīt „Latgales Zoo” iemītniekus. Daži skolēni pirmo reizi apmeklēja zoodārzuun iepazina eksotiskos dzīvniekus. Izvērtējot redzēto un dzirdēto, skolēni saprata, cik interesanta un aizraujoša ir dzīvnieku pasaule. Informācija, kas tika iegūta zoodārza apmeklējuma laikā, tiks izmantota mācību procesā dabaszinību un vizuālās mākslas stundās.Tāpēc iniciatīva „Latvijas skolas soma” ir lieliska dāvana skolēniem valsts simtgadē.

 

Sagatavoja T.Anufrijeva, 1.b kl.audzinātāja
un V.Mikuļina, 1.c kl.audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Mācību ekskursija uz Berķeneli

 

Šī gada 3.oktobrī mūsu skolā tiek uzsākta iniciatīva “Latvijas skolas soma”. Projektu ietvaros 4.a un 4.c klases skolēni bija pirmie no skolas, kuri brauca ekskursijā uz Berķeneles pusmuižu iepazīties ar Raiņa bērnību, viņa ģimenes dzīvi Berķeneles pusmuižā, izjust tā laika vēsturi, mājas auru, mazā Jānīša bērnības izpriecas. Skolēniem tika piedāvāts gida stāstījums par Pliekšānu ģimenes dzīvi. Viņi uzmanīgi klausījās ekskursijas vadītājas stāstījumā, atbildēja uz jautājumiem, darbojās radošajās darbnīcās, kurās pielietoja radošo izdomu un fantāziju, iegrimstot kultūrvēsturiskajā vidē. Uzmanīgākie tika apbalvoti ar piemiņas balvām.

Skolēni bija ļoti gandarīti par piedāvāto ekskursiju šīs iniciatīvas ,,Latvijas skolas soma’’ ietvaros‘’. Izsakām lielu pateicību iniciatīvas koordinatoriem par doto iespēju apmeklēt un izzināt dzimto novadu, Raiņa personību un daiļradi.

Sagatavoja Jeļena Šilova,4.a kl. audzinātāja

 

 

Projekta „Latvijas skolas soma” atklāšanas pasākums

 

Šajā mācību gadā visas skolas iesaistās lielākajā Latvijas Valsts simtgades programmas iniciatīvā – „Latvijas skolas soma”. Tās  mērķis ir nodrošināt, lai ikviens skolēns klātienē izzinātu un saglabātu Latvijas dabas un kultūras vērtības, kā arī iepazītu zinātnes sniegumus un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

Uzsākot jauno mācību gadu, ceturtdien, 6. septembrī, Rīgā tikās skolēni no visiem Latvijas novadiem, lai atklātu Latvijas Valsts simtgades iniciatīvu “Latvijas skolas soma”.”Lai izjustu piederības sajūtu savai valstij, ir svarīgi to iepazīt. “Latvijas skolas soma” ar radošas līdzdalības rosināšanu pavērs iespēju katram skolas bērnam un jaunietim dziļāk iepazīt Latviju, tās valstiskuma veidošanos, kultūras vērtības, zinātnes un uzņēmējdarbības sasniegumus un dabas  bagātības,” uzsver kultūras ministre Dace Melbārde. Pasākuma atklāšanā savu uzrunu veltīja arī ministru prezidents Māris Kučinskis.

Uz “Latvijas skolas somas” atklāšanas pasākumu tika uzaicināti skolēni un viņu pedagogi no visām Latvijas pašvaldībām (119 novadiem) proporcionāli skolēnu skaitam katrā no tām. Mūsu skolu pārstāvēja 15 skolēni no 5.-9.kl.  Atklāšanas pasākumā skolēniem būs iespēja apmeklēt interaktīvās darbnīcas un iepazīties ar iniciatīvas “Latvijas skolas soma” saturu un pieeju un atklāt Latvijas daudzveidību, sasniegumus, inovācijas, kultūru, vēsturi un tradīcijas. Piemēram, leļļu filmu darbnīcā ”Animācijas Brigāde” varēja uzzināt vairāk par filmu tapšanas procesa aizkulisēm, mūzikas istabā – apgūt skrečošanas pamatprasmes un piedalīties radošā eksperimentā. Skolēniem bija iespēja arī  ielūkoties pasākumu sagatavošanas aizkulisēs, video studijā dalīties iespaidos, ko viņiem nozīmē Latvija un kādu viņi to redz nākamajos simt gados, kā arī piedalīties citās aktivitātēs un ieskandināt jauno mācību gadu koncertā “100 Latvijas stāsti 100 minūtēs” kopā ar Latvijas māksliniekiem: Raimondu Paulu, Justu, ”DaGamba” un daudziem citiem mūziķiem. Latviešu autoru skaņdarbos atspoguļojās Latvijas mūzikas attīstība cauri laikiem, tautas mūzikas saspēle ar šodienas muzikālajām iespējām.

Katrs no mums saņēma sporta somu ar Latvijas simtgades logo un projekta nosaukumu.

Atklāšanas pasākumā patiess prieks mijās ar savdabīgu pārsteigumu. Šis pasākums bija aizraujošs un nevienu mirkli tajā nebija garlaicīgi. Tā bija laba iespēja atrast jaunus draugus. Mēs visi lepojamies ar mūsu valsti.