Daugavpils
16.vidusskola

Latvijas skolas somas

No šī gada 1. oktobra 16. vidusskola sāk darboties iniciatīva ,,Latvijas skolas soma’’. Lai to realizētu, ir izstrādāts pasākumu plāns (skat. pielikumā), kurā piedalās 1.-12. kl. skolēni. Jau oktobrī 4.a un 4.c kl. skolēni apmeklēs Raiņa māju Berķenelē. 4.b klase darbosies Māla mākslas centrā. 8. klasēm ir ieplānots Daugavpils cietokšņa un ekspozīcijas “Atmiņu lāde” apmeklējums.

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Daugavpils cietokšņa apmeklējums

 

Viens no projekta „Latvijas skolas soma” ir iespēja klātienē izzināt un iepazīt Latviju, tāpēc 8.a klases skolēni 29.11.18. devās tematiskajā ekskursijā pa Cietoksni, ar mērķi izpētīt savas dzimtās pilsētas nozīmīgākos objektus.

Ekskursija sākās Daugavpils Cietokšņa informācijas centrā, kurš pēc gida stāstītā, esot bijis ūdenstornis. No trim akām pie Daugavas ar tvaika mašīnas palīdzību tika piepildīts rezervuārs, kurā ietilpa 3000 spaiņu.

Informācijas centrā uzzinājām par Cietokšņa vēsturi. Šeit varēja apskatīt arī nelielas ekspozīcijas ar vēsturiskiem materiāliem , fotogrāfijas, maketus.

Daugavpils Cietoksnī izvietojās četri vārti, kas nosaukti imperatora vārdā . Vieni no tiem ir Nikolaja vārti, caur kuriem iebrauca ceļotāji no Eiropas.

Cietokšņa teritorijā atradās dažādas noliktavas. Vienā no tām glabājās šaujampulveris, kurš atradās speciālās mucās. Telpa bija ierīkotā tā, lai pasargātu pulveri no uguns un mitruma.

 Noliktavu telpas par dzīvesvietu ir iemīļojuši sikspārņi.

Cietoksnī atrodas arī mūsdienu vides objekts – „Cietokšņa spoks”. Baltais zirgs simbolizē spēku un lepnumu, jo būvējot Cietoksni zirgi veica vissmagākos darbus.

Ekskursijas noslēgumā bija iespēja nofotografēties pie šī mākslas objekta.

Sagatavoja Inese Fellaha, 8.a kl.audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma”16.vidusskolā: baleta “Riekstkodis” apmeklējums

 

1.decembrī  9.a klases skolēniem,  pateicoties iniciatīvai ,,Latvijas skolas soma”,  bija iespēja noskatīties Pētera Čaikovska  baletu “Riekstkodis” Latvijas Nacionālajā operā.

Pirms brauciena skolēni iepazinās ar Latvijas Nacionālās operas un baleta teātra vēsturi. Operas tradīciju pirmsākumi Latvijā meklējami 18. gadsimtā, kad Kurzemes hercogistē notiek pirmās muzikālās izrādes un Rīgā parādās pirmās ceļojošās operas trupas. 1782.g. tiek atklāta Pilsētas vācu teātra ēka, kur notiek gan dramatiskā teātra, gan operas un baleta izrādes. 2001.g. tiek pabeigts mūsdienīgs piebūvju komplekss, kas piedāvā jaunas telpas tehniskajam un radošajam personālam, kā arī Jauno zāli ar 300 skatītāju vietām plaša profila mākslas projektu realizēšanai.

“Riekstkoža” libreta pamatā ir vācu romantisma laikmeta rakstnieka Ernesta Teodora Amadeja Hofmaņa pasaka “Riekstkodis un peļu ķēniņš”. “Riekstkodis” – Čaikovska pēdējais balets. Ar šo savu darbu Čaikovskis nebija apmierināts, taču tas visā pasaulē ir guvis ļoti lielu ievērību un atzinību.

Baleta darbība notiek Rīgā – te jūtama pilsētas senlaicīgo ielu gaisotne. Ziemassvētku vakarā Marija saņem dāvanā lelli – Riekstkodi. Rotaļlietas zem eglītes atdzīvojas, un sākas brīnumaini piedzīvojumi – istabā iebrūk peļu armija, Riekstkodis pārvēršas par princi un aizved Mariju  uz pasaku zemi. Orķestra  diriģents ir Mārtiņš Ozoliņš, Latvijas Nacionālās operas un baleta  galvenais diriģents.

Brīnišķīgā  P.Čaikovska mūzika, Ziemassvētku noskaņas dvēselē un uz skatuves, baleta trupas meistarība – tas viss nevarēja atstāt  vienaldzīgu nevienu. Pēc izrādes skolēni  aktīvi apsprieda baletdejotāju spēles un dejas mākslu, kā arī tērpus un dekorācijas, daloties iespaidos. Iegūtās zināšanas noderēs arī mācību procesā: literatūras, mūzikas un vēstures stundās. Paldies   iniciatīvai “Latvijas skolas soma” par iespēju apmeklēt  Latvijas Nacionālo operu un baletu.     Iniciatīva „Latvijas skolas soma” ir lieliska dāvana skolēniem valsts simtgadē.

Sagatavoja Žanna Ugarenko, 9.a kl.audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Latvijas Nacionālās operas un baleta apmeklējums

 

Š.g. 1. novembrī iniciatīvas „Latvijas Skolas soma” ietvaros 10. un 11. kl. skolēni devās neaizmirstamā piedzīvojumā uz Latvijas Nacionālo operu un baletu. Apmeklējuma laikā skolēniem bija iespēja ne tikai baudīt baleta mākslu, bet arī tuvāk iepazīt Vecrīgas arhitektūras pieminekli. 

Latvijas Nacionālās operas un baleta ēka ir unikāls 19. gadsimta arhitektūras piemineklis ar neatkārtojamo un krāšņu interjeru. Greznais nams 1863. gadā celts kā Rīgas pilsētas teātris, taču 1919. gadā ēka nonāca Latviešu operas trupas rīcībā, un gada nogalē teātris ieguva Latvijas Nacionālās operas nosaukumu. 1922. gadā operas trupai pievienojās arī pirmais profesionālais baleta ansamblis Latvijā. Vēl joprojām Latvijas Nacionālās operas baleta trupa ir vienīgā profesionālā Latvijā. Tās repertuāru veido klasiskās baleta pērles, mūsdienu horeogrāfu klasiskās dejas izrādes, izrādes bērniem, latviešu oriģinālbaleti un dejas izrādes.

Mūsu skolēniem bija iespēja noskatīties unikālu, dramatiski spēcīgu un emocionāli saviļņojošu baleta izrādi „Romeo un Džuljeta” (S.Prokofjeva balets, kas tapis pēc V.Šekspīra traģēdijas motīviem). Skolēni baudīja horeogrāfes Valentīnas Turku iestudējumu, kas piedāvā pārdroša, jutekliska un brutāla laikmeta vīziju, kur dzīvības un nāves jautājumi bieži tiek risināti iracionālā veidā un kaislību atmosfērā. Iestudējuma vizuālajā noformējumā izmantotie renesanses glezniecības un arhitektūras elementi pastiprina arī mūsdienu cilvēkam tik būtiskās ilgas pēc mūžīgās mīlestības.

Skolēni ar sajūsmu skatījās baletu, dažiem no viņiem tas bija pirmais piedzīvojums baleta pasaulē. Pēc izrādes viņi aktīvi apsprieda iestudējumu, daloties iespaidos un novērtējot baletdejotāju spēles un dejas mākslu, kā arī tērpus un dekorācijas.

Skolēniem šis apmeklējums ir lieliska dāvana, kas dod iespēju paplašināt redzesloku, gūt pozitīvas emocijas, izjust mākslas pasauli un iekļauties tajā. Iegūtās zināšanas un pieredze noderēs arī mācību procesā, īpaši literatūras, mūzikas un vēstures stundās.

 

Sagatavoja Anželika Anufrijeva,11.kl.audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Radošā darbnīca Māla mākslas centrā

 

Š.g. 1.novembrī  5.a un 5.c kl.  skolēni kopā ar savām klases audzinātājām  Alīnu Boleiko un Karīnu Gomola apmeklēja Daugavpils Māla mākslas centru, kur mums vadīja ekskursiju pa Māla mākslas centra ēku, parādīja izstādes un ļāva patstāvīgi sadarboties, izmantojot mālu. Skolēni veica jaukus darbiņus!Tā bija lieliska iespēja apskatīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes. Mūs iepazīstināja ar podnieka darbu un parādīja karjeras iespējas šajā profesijā. Paldies   iniciatīvai “Latvijas skolas soma”  par iespēju apmeklēt Māla mākslas centru Latvijas 100. gadadienā.

Sagatavoja  Karīna Gomola, 5.c klases audzinātāja

 

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma”16.vidusskolā: Radošā darbnīca “Mēs kopā rakstām nākotni”

 

Pateicoties projektam ,,Latvijas skolas soma”, 5.b klases skolēniem bija iespēja apmeklēt starptautisko Marka Rorko simpoziju 2018 ,,Mēs kopā gleznojam savu nākotni’’ un piedalīties radošajās darbnīcās.

Košas krāsas, ekspresija, noslēpumaini tēli lika skolēniem uz brīdi pamirt gleznu priekšā. Pēc tam, mākslas darbu iedvesmoti, apmeklēja meistarklases, kur katrs dalībnieks varēja iepazīties ar jaunu zīmēšanas tehniku – monotipiju. Tā skolēni varēja izteikt savu noskaņojumu un parādīt savu individualitāti. Tā ir vienkārša un apbrīnojama tehnika – zīmējums rodas uz vienas virsmas, pēc tam  tiek nokopēts uz otras. Rezultātā iegūtais nospiedums vienmēr ir unikāls, jo radīt divus vienādus darbus nav iespējams. Ar sajūsmu un apbrīnu visi vēroja, kā no nelīdzenumiem, līnijām un izciļņiem veidojas kaut kas negaidīts.

Turpmāk iegūtās zināšanas un prasmes skolēni varēs pielietot vizuālās mākslas, literatūras, sociālo zinību stundās.

Paldies projektam ,,Latvijas skolas soma” par iespēju pieskarties apbrīnojamajai mākslas pasaulei un attīstīt savas radošās spējas!
  

Sagatavoja Svetlana Zarjanova, 5.b kl. audzinātāja

 

 

Latgales zoodārza apmeklējums

 

12. un 31. oktobrī 1.b un 1.c klašu skolēni  “Latvijas skolas soma” iniciatīvas ietvaros apmeklēja Latgales zoodārzu. Apmeklējuma mērķi bija: iepazīties ar vietējiem un eksotiskajiem dzīvniekiem un uzzināt par dzīvnieku uzturēšanu un barošanu zoodārzā.

Skolēni bija ļoti priecīgi, ka varēja apskatīt „Latgales Zoo” iemītniekus. Daži skolēni pirmo reizi apmeklēja zoodārzuun iepazina eksotiskos dzīvniekus. Izvērtējot redzēto un dzirdēto, skolēni saprata, cik interesanta un aizraujoša ir dzīvnieku pasaule. Informācija, kas tika iegūta zoodārza apmeklējuma laikā, tiks izmantota mācību procesā dabaszinību un vizuālās mākslas stundās.Tāpēc iniciatīva „Latvijas skolas soma” ir lieliska dāvana skolēniem valsts simtgadē.

 

Sagatavoja T.Anufrijeva, 1.b kl.audzinātāja
un V.Mikuļina, 1.c kl.audzinātāja

 

 

Iniciatīva “Latvijas skolas soma” 16.vidusskolā: Mācību ekskursija uz Berķeneli

 

Šī gada 3.oktobrī mūsu skolā tiek uzsākta iniciatīva “Latvijas skolas soma”. Projektu ietvaros 4.a un 4.c klases skolēni bija pirmie no skolas, kuri brauca ekskursijā uz Berķeneles pusmuižu iepazīties ar Raiņa bērnību, viņa ģimenes dzīvi Berķeneles pusmuižā, izjust tā laika vēsturi, mājas auru, mazā Jānīša bērnības izpriecas. Skolēniem tika piedāvāts gida stāstījums par Pliekšānu ģimenes dzīvi. Viņi uzmanīgi klausījās ekskursijas vadītājas stāstījumā, atbildēja uz jautājumiem, darbojās radošajās darbnīcās, kurās pielietoja radošo izdomu un fantāziju, iegrimstot kultūrvēsturiskajā vidē. Uzmanīgākie tika apbalvoti ar piemiņas balvām.

Skolēni bija ļoti gandarīti par piedāvāto ekskursiju šīs iniciatīvas ,,Latvijas skolas soma’’ ietvaros‘’. Izsakām lielu pateicību iniciatīvas koordinatoriem par doto iespēju apmeklēt un izzināt dzimto novadu, Raiņa personību un daiļradi.

Sagatavoja Jeļena Šilova,4.a kl. audzinātāja

 

 

Projekta „Latvijas skolas soma” atklāšanas pasākums

 

Šajā mācību gadā visas skolas iesaistās lielākajā Latvijas Valsts simtgades programmas iniciatīvā – „Latvijas skolas soma”. Tās  mērķis ir nodrošināt, lai ikviens skolēns klātienē izzinātu un saglabātu Latvijas dabas un kultūras vērtības, kā arī iepazītu zinātnes sniegumus un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

Uzsākot jauno mācību gadu, ceturtdien, 6. septembrī, Rīgā tikās skolēni no visiem Latvijas novadiem, lai atklātu Latvijas Valsts simtgades iniciatīvu “Latvijas skolas soma”.”Lai izjustu piederības sajūtu savai valstij, ir svarīgi to iepazīt. “Latvijas skolas soma” ar radošas līdzdalības rosināšanu pavērs iespēju katram skolas bērnam un jaunietim dziļāk iepazīt Latviju, tās valstiskuma veidošanos, kultūras vērtības, zinātnes un uzņēmējdarbības sasniegumus un dabas  bagātības,” uzsver kultūras ministre Dace Melbārde. Pasākuma atklāšanā savu uzrunu veltīja arī ministru prezidents Māris Kučinskis.

Uz “Latvijas skolas somas” atklāšanas pasākumu tika uzaicināti skolēni un viņu pedagogi no visām Latvijas pašvaldībām (119 novadiem) proporcionāli skolēnu skaitam katrā no tām. Mūsu skolu pārstāvēja 15 skolēni no 5.-9.kl.  Atklāšanas pasākumā skolēniem būs iespēja apmeklēt interaktīvās darbnīcas un iepazīties ar iniciatīvas “Latvijas skolas soma” saturu un pieeju un atklāt Latvijas daudzveidību, sasniegumus, inovācijas, kultūru, vēsturi un tradīcijas. Piemēram, leļļu filmu darbnīcā ”Animācijas Brigāde” varēja uzzināt vairāk par filmu tapšanas procesa aizkulisēm, mūzikas istabā – apgūt skrečošanas pamatprasmes un piedalīties radošā eksperimentā. Skolēniem bija iespēja arī  ielūkoties pasākumu sagatavošanas aizkulisēs, video studijā dalīties iespaidos, ko viņiem nozīmē Latvija un kādu viņi to redz nākamajos simt gados, kā arī piedalīties citās aktivitātēs un ieskandināt jauno mācību gadu koncertā “100 Latvijas stāsti 100 minūtēs” kopā ar Latvijas māksliniekiem: Raimondu Paulu, Justu, ”DaGamba” un daudziem citiem mūziķiem. Latviešu autoru skaņdarbos atspoguļojās Latvijas mūzikas attīstība cauri laikiem, tautas mūzikas saspēle ar šodienas muzikālajām iespējām.

Katrs no mums saņēma sporta somu ar Latvijas simtgades logo un projekta nosaukumu.

Atklāšanas pasākumā patiess prieks mijās ar savdabīgu pārsteigumu. Šis pasākums bija aizraujošs un nevienu mirkli tajā nebija garlaicīgi. Tā bija laba iespēja atrast jaunus draugus. Mēs visi lepojamies ar mūsu valsti.